Słownik terminów snowboardowych

A

Alpine – jeden z podstawowych stylów jazdy ,charakteryzuje się dużą prędkością i ciętymi skrętami
Air – prosty skok (w powietrzu) zarówno na stoku jak i w pipie
Alleyoop Airs – skoki na pipie lub cornerze ,kiedy rider wykonuje zwrot w powietrzu, w przeciwną stronę do kierunku jazdy.
Air to Fakie – skok na pipie lub cornerze ,gdzie rider najeżdża na swoją nogę ,a ląduje w ustawieniu switch ,zmieniając kierunek jazdy.
Asymetrical – asymetryczna budowa deski.

B

Back – tylna część wiązania miękkiego przytrzymująca noge. Istnieje highback to wysoki tył oraz loback – niski tył.
Back Flip – salto do tyłu wykonywane wokół osi podłużnej deski.
Back Loop – salto do tyłu ,wykonywane wokół osi poprzecznej deski.
Backside – ogólne pojęcie służące do określania jazdy i wykonywania trików na tylnej krawędzi ,lub obrotów plecami do kierunku jazdy.
B/S – skrótowa nazwa od backside.
Bail – kontrolowany upadek.
Bank – płaskie ściany pipe’u
Blont – zatrzymanie się na krawędzi pipe’u
Bone – styl skoku ,w którym jedna noga jest podkurczona a druga wyprostowana.
Buckle – klamra w wiązaniach miękkich.
But twardy – but przeznaczony do twardych wiązań i charakterystyczny dla stylu alpine.

C

Camber -wypukłość deski.
Canting – klin umieszczony pod wiązaniem w celu zmiany kata jego pochylenia.
CAP – konstrukcja deski ,w której powierzchnia górna snowboardu jak i ścianki boczne wykonane są z jednego elementu materiału.
Carve – jazda na krawędziach.
Carving – styl jazdy polegający na wykonywaniu pełnych i długich skrętów na krawędziach.
Contact – typ wiązań miękkich , w których but spoczywa bezpośrednio na powierzchni snowboardu.
Contest – zawody snowboardowe.
Coping – krawędź halfpipe’u.
Core – rdzeń deski.
Corner – typ skoczni ,gdzie rider może lądować po obydwu stronach zeskoku.
Cut – to zawodnicy ,którzy podczas zawodów wchodzą do finału.

D

Downhill – pokonanie określonej trasy na czas.
Drop In – jest to wjazd do pipe’u rozpoczynający przejazd.
Dziób – zwany też nosem – to przednia część deski.

F

Fakie – jazda tyłem. Obecnie używa się pojecia switch = cab.
Fall line – najkrótsza linia pomiędzy najwyższym i najniższym punktem na stoku.
FIS – Federation International de Ski
Flat – dolna ,płaska część halfpipe’u.
Flip – salto w powietrzu wykonywane w osi podłużnej deski.
Freestyle – jeden z podstawowych stylów jazdy.Polega na wykonywaniu skoków i najróżniejszych ewolucji w powietrzu i na śniegu.
Freeride – podstawowy styl jazdy polegający na jeździe poza wyznaczonymi trasami ,w głebokim puchu.
Frontloop – salto w przód wykonywane wokół osi poprzecznej deski.
Frontside – ogólne pojęcie do określania jazdy i wykonywania trików na przedniej krawędzi deski.
F/S – skrótowe oznaczenie frontside
Funbox – śnieżny obiekt w kształcie trapezu. Składa się z najazdu ,skoczni z loopingiem ,płaskiego odcinka za skocznią który przechodzi w stromy zeskok.

G

Gap – sztucznie usypana konstrukcja śnieżna do wykonywania skoków. Składa się z wybicia (skoczni) i zeskoku ,pomiedzy którymi znajduje się pusta przestrzeń czyli gap.
Goffy – określenie osoby ,która jako przedniej używa prawej nogi.
Grab – najprostsza ewolucja polegająca na uchwyceniu ręką deski podczas lotu.

H

Halfpipe – specjalna konstrukcja śnieżna w kształcie rynny w której snowboarder wykonuje ewolucje.
Handplant – grupa ewolucji w których zawodnik opiera ręce o rampe pipe’u ,a głowa znajduje się poniżej deski.
Handrail – określeni poręczy ,po której ześlizguje się (slide) snowboarder. Jest to element wyposażenia wielu snowparków.
Hardcore – jazda w trudnych warunkach ,często przy dużej prędkości.
Hard Boot – twardy but.
Highback – patrz „back”
High Top Bindings – trzyklamrowe wiązanie miekkie stosowane w freerideingu.
Hiking – piesza wspinaczka ze snowboardem.
Hip – dwa quarterpipe’y lub banki stojące jeden po drugim.
Hol – konstrukcyjne -wygięcie deski w jej środkowej części.
Hopka – ukształtowanie terenu ,które pozwala na wybicie się i skok. Potoczna i slangowa nazwa skoczni.

I

Indy – ewolucja w której snowboarder chwyta tylną ręką deske pomiędzy wiązaniami za przednią jej krawędź.
Inserty – metalowe nagwintowane otwory w desce umożliwiające przykręcenie wiązań.
Inverted Airs – skoki ,w których podczas fazy lotu głowa znajduje się poniżej deski.
ISF – Międzynarodowa Federacja Snowboardu.

J

Jam Session – jedna z form organizacji zawodów. Zawodnicy nie są oceniani przez sędziów lecz przez innych zawodników lub publiczność.
Judges – sędziowie.
Jump – popularne określenie skoku ,a także skoczni ubitej ze śniegu.

K

Kaczka – ustawienie wiązań przedniej nogi na „plusow” stopnie a tylniej na „minusowe” (w przeciwnym kierunku).
Krawędź – metalowa cześć deski biegnąca wzdłuż ślizgu po obu jego stronach na nosie i tailu.
Krawędź efektywna – część krawędzi , posiadająca kontakt ze śniegiem podczas jazdy.

L

Late – ewolucja wykonywana z opóźnieniem.
Launch – pojedyncza skocznia.
Leash – pasek mocujący.
Looping – profil progu skoczni ,z której odbijają sie riderzy.

M

Mc Twist – ewolucja w której zawodnik wykonuje obrót wokół osi pionowej i poziomej jednocześnie w stronę backside.
Melon Grab – ewolucja ,w której przednia ręka chwyta za krawędź tylną między wiązaniami (ręka nie przechodzi pomiedzy nogami).
Method Air – ewolucja , w której zawodnik przednią reką chwyta tylną krawędź przy nosie lub między wiązaniami , a ciało jest wygięte w łuk.
Miejscówka – snowboarderzy używają tego określenia na oznaczenie ulubionego miejsca.
Mute Grab – ewolucja , w której zawodnik chwyta przednią ręką przednią krawędź ,między wiązaniami.

N

NN – skrótowe oznaczenie kończyn dolnych.
Nos – inaczej „dziób” jest to przód deski.
Nose Grab – chwyt za przód deski.
Nose Kick – podgięcie nosa.

O

Off The Lip – ciasne skręty na wale śnieżnym.
Ogon – inaczej tail.
Ollie – popularna nazwa skoku prostego.
One Eighty – obrót o 360 stopni wykonywany podczas skoku wokół osi pionowej ciała.
One Footer – skoki wykonywane z zapięta tylko jedną noga.
Oś podłużna deski – przebiega od nosa do taila deski.
Oś poprzeczna deski – przebiega na środku ,między wiązaniami od krawędzi f/s do b/s.

P

Pipe Dragon – ratrak wyposażony w specjalne urządzenie służące do profilowania halfpipe’u.
P-Tex – rodzaj materiału , z którego wykonywany jest ślizg.
Plate Bindings – wiązanie twarde.
Platform – górna , szersza część halfpipe’u.
Płytka antypoślizgowa – kawałek gumy lub innego materiału umieszczonego pomiędzy wiązaniami na którym stawia się noge podczas jazdy wyciągiem orczykowym lub talerzykowym.
Powder – puch ,gatunek śniegu.
Pozycja skulona – określenie pozycji jaką rider przyjmuje w fazie lotu trzymając deskę.
Push – skręt przyspieszający z dociążeniem.
PZS – Polski Związek Snowboardu.

Q,R

Quarterpipe – połowa pipeu ,jedna ściana pipeu.
RR – skrótowe oznaczenie kończyn górnych.
Rad – ostro ,radykalnie.
Rail – poręcz używana do wykonania ewolucji.
Ramp – skocznia.
Rdzeń – wewnętrzna część deski snowboardowej , najczęściej wykonana z drewna.
Regular – określenie osoby , która jako przedniej , używa lewej nogi.
Rider – inaczej zawodnik , osoba jeżdżąca na snowboardzie.
Rip – szybka ,ostra jazda.
Roundtail – zaokrąglony tył deski freestyle’owej.

S

Sandwich – warstwowa konstrukcja deski.
Schell bindings – wiązania do butów miekkich.
Session – jazda w grupie.
Sidewalk – platforma.
Slam – efektowny , kontrolowany upadek.
Slide – ewolucja polegająca na ześlizgiwaniu się na desce po metalowej rurze , poręczy ,boxie etc.
Slopestyle – to konkurencja snowboardowa , w której zawodnicy wykonują skoki i triki zjeżdżając po specjalnie do tego przygotowanej trasie – snowparku – obfitującej w skocznie i przeszkody.
Skatchy – jazda na granicy upadku.
Snowboard Cross – olimpiska konkurencja snowboardowa polegająca na tym ,że 4 zawodników ściga się jednocześnie na specjalnie przygotowanej trasie.
Snowpark – trasa na której poustawiane są boxy , skocznie ,raile etc.
Soft Bindings – miekkie wiązania.
Soft Boots – miękkie buty.
Spin – obrót płaski wokół osi pionowej ciała.
Spine – połączenie miedzy tylnymi ścianami dwóch pipe’ów.
Stick – lądowanie po trudnej ewolucji.
Stiffie – skok , w którym obie nogi są wyprostowane ,a tylna ręka trzyma przednią krawędź.
Step-In – odmiana wiązań w których but przymocowany jest do wiązań za pomoocą odpowiedniego mechanizmu.
Switch – inaczej fakie. Potocznie „cab”.
Stalefish – ewolucja w której zawodnik chwyta tylną ręką miedzy wiązaniami za tylną krawędź.
Ślizg – dolna powierzchnia deski , która bezpośrednio styka się ze śniegiem.

T

Tail – tylna część snowboardu.
Tailkick – podgiącie tyłu.
Tail Grab – rider poczas skoku łapie za tył deski.
Talia – najweższa część deski.
Three Sixty – obrót o 360 stopni wykonywany podczas skoku.
Top Sheet – wierzchnia warstwa deski.
Torsional Flex – „skręcanie się” deski w jej osi podłużnej.
Transfer – skok na skoczni z przerwą między krawędzią skoczni , zeskokiem.
Transiton – półkolista część halfpipe’u.
Tweak – obroty w skokach.
Twist – obroty wzdłuż osi podłużnej i pionowej ciała.

V ,W

Vert – pionowa część ściany pipe’u.
Wall – ściana pipe’u.
Wiązania – wyróżnia się wiązania miękkie i twarde.