Jeśli posiadasz buty z systemem BOA to jest ryzyko że prędzej czy później coś zacznie szwankować z systemem wiązania. Jeśli buty są jeszcze na gwarancji to możesz oddać sprawę w ręce sklepu w którym buty zostały zakupione. Jeśli jest już po gwarancji to musisz wziąć sprawę w swoje ręce. Oczywiście system jest w pełni naprawialny pod warunkiem, że nie wyrwiecie go w całości języka. Dobrą wiadomością jest to że BOA daje dożywotnią gwarancję na swój system! Co to znaczy ? To znaczy tyle że w przypadku awarii możecie liczyć na darmowe części zamienne.

Skąd wziąć wspomniane części zamienne ? O tym pialiśmy w naszym poprzednim artykule „Darmowe części do butów z BOA„. Z dostępnością nie ma problemu ale trzeba na nie czekać ok. dwóch tygodni. Tyle tytułem wstępu, a teraz przejdźmy do sedna sprawy.

Identyfikacja problemu z BOA

Jak wyglądał problem w naszych butach? Na pierwszy rzut oka wszystko działa, ale po zawiązaniu butów i przy próbie ugięcia nóg w kolanach w jednym bucie puszcza linka. Jest to oznaka że elementy systemu już się wyrobiły i nie spełniają swojej funkcji. Konieczna jest zatem wymiana wszystkich elementów mechanizmu BOA. Problem występował w jednym bucie ale przy okazji zamawiania części warto zamówić dwa komplety tak żeby za jednym razem przywrócić stan fabryczny w obu butach. Naprawiane buty to Head Galore z systemem BOA H2 bez coilera. W nowszych butach przeważnie jest to już H3, często z coilerem czyli z automatycznym rozwijaniem szpuli z linką.

Naprawa systemu BOA

Kiedy otrzymasz przesyłkę z nowymi częściami zamiennymi możesz zabrać się za naprawę. Zestaw serwisowy w naszym przypadku składał się z 6 elementów oraz instrukcji naprawy. Był to malutki wkrętak torx T6, pokrętło BOA, osłona wnętrza mechanizmu, szpula do zwijania linki, plastikowy element w którym osadzony jest trzpień do którego przykręcone jest pokrętło oraz malutki plastikowy element (nie wiem do końca jaka jest jego funkcja).

części systemu boa H2
części systemu BOA H2
instrukcja naprawy BOA
Instrukcja naprawy BOA
instrukcja naprawy BOA
Dalsza część instrukcji wymiany systemu BOA

Po zapoznaniu się z instrukcją możemy brać się do pracy. Nie wygląda to na nic skomplikowanego więc nie ma się czego obawiać. W pierwszym kroku przy użyciu wkrętaka musimy odkręcić pokrętło. W środku pokrętła jest dziurka do której należy włożyć wkręta i odkręcić śrubkę. Śrubkę zostawiamy, a pokrętło wyrzucamy lub zostawiamy na pamiątkę:P

napraw butów z boa - 1. odkręcenie pokrętła

Po odkręceniu pokrętła naszym oczom ukazuje się plastikowa osłona wnętrza systemu przykręcona trzema śrubkami. Bierzemy dołączony wkrętak i odkręcamy wszystkie śrubki. W tym przypadku śrubek nie musimy zostawiać bo razem z osłoną są dołączone nowe.

naprawa butów z boa - 2. odkręcone pokrętło
naprawa butów z BOA - 3. odkręć osłonę mechanizmu

Zdejmujemy osłonę i naszym oczom ukazuje się „Serce” systemu czyli metalowo-plastikowa szpula do której przymocowana jest linka. W tym miejscu dochodzimy do najtrudniejszego etapu wymiany, który oczywiście nie jest szczególnie skomplikowany ale jeśli robi się to po raz pierwszy to nie należy się śpieszyć.

naprawa butów z BOA - 4. wnętrze mechanizmu

Wyciągamy szpulę z linką. Według instrukcji powinniśmy przejść do demontażu kolejnych elementów systemu ale tak naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie żeby w tym miejscu dokonać wymiany szpuli na nową. Nie ma to wpływu na dalsze prace więc ja postanowiłem zrobić to w tym miejscu.

naprawa butów z boa - 5. wyciągnij szpulę z linką

W tym miejscu polecam aby w pierwszej kolejności przyjrzeć się jak linka jest zamocowana i przez które otwory powinna przechodzić. Dodatkowo polecam aby najpierw zdemontować jeden koniec linki i od razu zamontować go na nowej szpuli, a następnie zrobić to samo z drugim końcem linki. Jeśli od razu zdemontujemy oba końce linki to może się okazać że nie poskładamy tego prawidłowo.

naprawa butów z BOA - sposób zaplatania linki
naprawa butów z BOA - demontaż pierwszej linki
naprawa butó z boa - zaplatanie drugiej linki
naprawa butów z boa - zaplatanie linki
naprawa butów z BOA - zaplatanie linki na nowej szpuli

Po wymianie szpuli na nową przykręcamy pokrętło do trzpienia i przy użyciu siły „wyrywamy go”. Zamontowany jest na wcisk i trzeba użyć trochę siły ale nie obawiajcie się niczego nie urwiecie. Przy wyrwaniu elementu jest duże prawdopodobieństwo że wyleci wam od razu ten mały plastikowy element i wpadnie gdzieś do wnętrza buta – nam w obu butach wyskoczyła ta część i wpadła do buta.

naprawa butów z boa - przykręcenie pokrętła do trzpienia
naprawa butów z boa - demontaż trzpienia
naprawa butów z boa - trzpień mocujący pokrętło
naprawa butów z BOA - plastikowy element

W tym momencie mamy już zdemontowane wszystkie elementy i możemy przystąpić do montażu nowych w odwrotnej kolejności. Wyciągamy trzpień ze starego elementu i przekładamy do nowego. Wkładamy ten mały plastikowy element do wnętrza mechanizmu i wciskamy plastik z trzpieniem. Następnie wkładamy szpulę z linką. Najlepiej zrobić to tak jak w instrukcji czyli chwytamy za oba końce linki i rozciągamy / rozprostowujemy ją. Kolejno przykręcamy osłonę wnętrza systemu i na samym końcu pokrętło. Teraz przychodzi moment na przetestowanie działania systemu. Jeśli robiliście wszystko jak zaleca producent to nie ma możliwości żeby nie działało. W tym momencie Twoje buty snowboardowe BOA otrzymały nowe życie! 🙂

naprawa butów z boa - wymiana elementu mocującego trzpień
naprawa butów z BOA - nowe pokrętło