Dobrze naostrzone krawędzie deski to podstawa, sprawią że deska będzie się lepiej trzymała podczas skrętów na oblodzonej trasie, zmniejszą ryzyko upadków, poprawią twoją jazdę. To wszystko dają dobrze wyostrzone krawędzie.

 

Zanim zabierzesz się do samego ostrzenia najpierw powinieneś wykonać następującą czynność: Jeżeli ślizg jest wklęsły bądź też lekko wypukły, wyrównaj go pilnikiem. Pilnik należy płasko i równymi pociągnięciami prowadzić po ślizgu. Ślizg powinno się szlifować trzymając pilnik pod kątem ok. 45 stopni w stosunku do krawędzi (tak jak na zdjęciu). Ważne jest abyś często czyścił pilnik np. za pomocą tekturki. Pamiętaj abyś w czasie pracy często przecierał(a) ślizg gdyż opiłki mogą uszkodzić jego powierzchnie.
Kiedy już zakończysz tę czynność możesz przejść do spiłowania spodów krawędzi. Krawędzie można spiłować pod jednym z 3 kątów:

 

  • bez zakładki, na płasko, co daje stabilniejszą jazdę.
  • 0,5 stopnia, co ułatwia skręcanie.
  • 1 stopień, co ułatwia jazdę na wprost oraz skręty.

 

Prowadź pilnik długimi ruchami, równymi pociągnięciami pod kątem 45 stopni do krawędzi. Jeżeli w jakimś miejscu napotykasz opór, to najpierw wyrównaj uszkodzone miejsce pocierając je np. ostrym kamieniem. Wygładzaj je dotąd, aż pilnik da się gładko prowadzić na całej długości deski.

 

Następnie używając 90 – stopniowej ostrzałki wyostrz brzegi krawędzi zgodnie z kierunkiem strzałki na narzędziu. Pamiętaj, stosuj długie równe pociągnięcia aż do uzyskania jednolitego wykończenia całej krawędzi. Jeżeli zamierzasz jeździć po oblodzonym stoku albo lubisz jazdę na ostrych krawędziach, powinieneś użyć ostrzałki ustawionej pod kątem 88 stopni. Następnie należy stępić te partie krawędzi, które nie stykają się ze śniegiem i usunąć z nich wszelkie nierówności. Spód krawędzi należy ostrzyć od czasu do czasu natomiast boki należy zaostrzać regularnie.